روزنوشت

دوشنبه هفته قبل جان فرید من ، درگذشت ، او از صاحب نظرترین دانشمندان و سرشناس ترین نطریه پردازان برنامه ریزی شهری و منطقه ای  بود . اولین بار نظریه مرکز _پیرامون او مرا مجذوب کرد در دو کنفرانس جهانی از نزدیک با او آشنا شدم ، بازخوانی مقالات او در آخرین کتاب اش با نام شورشی ها، شورشی مجدد بر گرایشات عدالتخوانه و اجتماع محور بود . روحش شاد
 
او در بیوگرافی اش آورده بود :
" بيش از 50 سال را در برنامه ريزي به عنوان دانشجو، معلم و شاغل صرف کرده ام و با نزديک شدن هفتادمين سال از عمرم نگاهي گذرا به آنچه که در طول اين سال ها انجام داده ام را مفيد فايده احساس مي کنم.
آثار منتشره من چهار زمينه مجزا و در عين حال هم پوشان را شامل مي شود:
- برنامه ريزي توسعه منطقه اي
- خط مشي و مطالعات شهر نشيني(شهرگرايي،شهرسازي) - توسعه اقتصادي اجتماعي
- تئوري برنامه ريزي"
فریدمن در سال۱۹۶۶ مدل ۴ مرحله‌ای مرکز-پیرامون را در مورد توسعه‌ی منطقه‌ای ارائه داد که بیان می‌کرد «در جاهایی که رشد اقتصادی برای دوره‌های طولانی‌مدت پایدار بماند، انتشار آن موجب یکپارچگی پیش‌رونده اقتصاد فضا می‌شود.» ۱۹ سال بعد مقاله‌اش با عنوان «فرضیات شهر جهانی» جریانی از پژوهش‌ها را در مورد جغرافیای اقتصادی، مطالعات توسعه و برنامه‌ریزی به راه انداخت. کتابی که در سال ۱۹۸۷ با عنوان « برنامه‌ریزی در حوزه‌ی عمومی: از شناخت تا عمل» منتشر کرد به شکلی گسترده به‌عنوان متنی درسی در دانشکده‌های برنامه‌ریزی در سراسر جهان مورداستفاده قرار گرفت.
در این کتاب او مدل برنامه‌ریزی رادیکالی که مبتنی بر «استعمارزدایی»، «دموکراتیزه کردن»، «خود توانمندسازی» است. فریدمن این مدل را به‌عنوان پارادایم «توسعه‌ی آگروپولیتنی» توصیف می‌کند و بر مکان گزینی مجدد محصولات و کارخانه‌های اصلی تأکید می‌کند. در کتاب «برنامه‌ریزی غیر اقلیدسی»(۱۹۹۳) او بر لزوم تمرکز‌زدایی در برنامه‌ریزی تأکید می‌کند و از برنامه‌ریزی‌ای حمایت می‌کند که هنجاری، نوآورانه، سیاسی، بده-بستانی و بر اساس رویکرد یادگیری اجتماعی باشد.
آثار فریدمن شامل ۱۶ کتاب به‌عنوان تنها نویسنده، ۱۱ کتاب به‌عنوان نویسنده‌ی همکار و بیش از ۱۵۰ مقاله و یادداشت می‌شود. آخرین پژوهش‌های او درباره‌ی فرآیند شهرنشینی به ویژه در چین بود. از آخرین کتاب‌های فریدمن می‌توان به «چشم‌انداز شهرها»(۲۰۰۲)، «گذار شهری چین»(۲۰۰۵) و «شورشی‌ها: مقالاتی در نظریه‌ی برنامه‌ریزی»(۲۰۱۱) اشاره کرد. بسیاری از نوشته‌های او به زبان‌های مختلف جهان ازجمله ژاپنی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، چینی و فارسی ترجمه‌ شده‌اند.
 
#جان_فریدمن

وظیفه ی دولت و حاکمیت عبارت است از حمایت از حقوق مردم و حفظ امنیت، ایجاد عدالت، اعتلای ارزشهای اخلاقی و رونق اقتصادی.
بخشنامه ذیل را ببینید، این یعنی مسیری که سهامداران "پدیده" و سپرده گذاران "میزان" پیمودند را اينك بايد صاحبان حساب در موسسه "ثامن الحجج " نیز بپیمایند!

چندی قبل دوست عزیزم آقای رضا امیرخانی در کتاب "نفحات نفت" به درستی ریشه عدم توسعه یافتگی در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ورزشِ کشور را به وابستگی مدیریت دولتی ایران به درآمد های نفتی مرتبط دانست.

وقتی ما از برنامه پنج ساله صحبت می کنیم اولین موضوع این است که ادبیات نگارش و تدوین برنامه،باید چگونه باشد؟ بحث دوم این است که برنامه باید منجر به توسعه شود و نباید وضع موجود را حفظ کند و در نهایت این توسعه باید پایدار و در همه ابعاد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی متوازن باشد.

 انتشار متن برنامه ششم توسعه، با تحلیل ها و نظرات مختلفی از سوی صاحبنظران وکارشناسان مواجه شده است. اگرچه «محمد باقر نوبخت» در مقام سخنگوی دولت این متن را  ناقص و نیازمند بررسی های مجدد در دولت دانسته اما «محمد مهدی برادران» معتقد است همین متن می تواند نشان دهنده رویکرد دولت در قبال مسایل کلان اداره کشور باشد. برادران، فارغ التحصیل دکتری برنامه ریزی شهری از دانشگاه فردوسی مشهد است که در کارنامه اش معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری مشهد و مسئولیت کمیسیون برنامه ریزی کلان شهرهای کشور نیز دیده می شود. او دارای تجارب قابل توجهی در حوزه بودجه ریزی به ویژه بودجه ریزی عملیاتی  است. به این بهانه  با او به گفتگو نشستیم که متن آن را در ادامه می خوانید.

همشهریان عزیز؛

اولین روز سال 2016 در قالب تبریک سال نو میلادی، دغدغه ام را درباره ی شرایط موجود مشهد برای میزبانی پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017 به رشته ی تحریر در آوردم که ضمن تکرار مجدد آن در ذیل،‌ نکاتی را اضافه می نمایم.

روزنامه شهرآرا دوشنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۴ در گفت‌وگویی با جناب حجت‌الاسلام آقای علی کشوری به مسئله چیستی الگوی اسلامی پیشرفت پرداخت (که در الف نیز منتشر شد. وجود پی‌نوشت و برخی قرائن دیگر؛ نشان از آن دارد که سؤال و جواب‌ها تبدیل به یک متن ویرایش شده توسط مصاحبه‌شونده گردیده است که گرچه غیر عرف ولیکن منجر به اتقان مصاحبه خواهد گردید.

چه حس خوبی بود !
وقتی میدیدی که مردم با زیبایی های شهرت عکس یادگاری می گیرند .
آن سالها در شیرینی عکس مردم ، از شهردار تا باغبان فضای سبز و از مدیران هنری تا رفتگران خدمات شهری خود را شریک می دانستند

با وجود آنکه کارآفريني به عنوان عامل کليدي رشد و توسعه اقتصادي در عصر حاضرشناخته شده است ساختارها و مدل‌هاي قديمي در کشور نمي‌تواند پاسخگوي جامعه امروزي و سيل عظيم فارغ‌التحصيلان متقاضي اشتغال باشد. از اين رو مجلس شورای اسلامی بايد نظارت لازم جهت تقويت ويژگي‌هاي کارآفرينی دولت از قبيل تسهيل‌گري، ‌توانمندسازي، رقابتي بودن، نتيجه محور بودن، ، غير متمركز و بازارگرابودن را انجام دهد. در اين صورت، فرهنگ ارائه خدمات بالا رفته و انحصارات و كنترل‌هاي موازي به تدريج حذف مي‌شود، مجلس شورای اسلامی سياست‌هايي براي ترغيب سرمايه‌گذاري مشترک و فعاليت کارآفريني به دو شکل اصلی سياستگذاری نمايد: آناني که تضمين مي‌نمايند محيط اقتصادي براي فعاليت کارآفريني و سرمايه‌گذاري مشترک مساعد است و سياستهايی در ارگانهای سرمايه‌گذار را کنترل مي‌نمايد. نخست، لازم است تضمين گردد که کارآفريني خودش يک گزينه جذاب است. در بسياري موارد، مديران دولتي ايجاد يک محيط مناسب را ناديده مي‌گيرند. چنين تلاش‌هايي براي ايجاد يک فضاي مناسب براي کارآفريني، داراي ابعاد گوناگوني است. تضمين اين امر که ايده‌هاي خلاق بتوانند به راحتي از دانشگاه‌ها و لابراتوارهاي دولتي منتقل شوند، اهميت بسيار زيادي دارد.

درباره محمد مهدی برادران

همزمان با تدریس دروس دانشگاهی، مدیریت امور اجتماعی و مشارکت­های مردمی شهرداری را بر عهده گرفتم و تلاش نمودم با رویکرد اجتماعی به شهر، شکاف میان مردم و شهرداری را کاهش دهم...

زندگی نامه >>

 

گالری تصاویر